Praktijkverhalen
We kunnen ons voorstellen dat u, na het bekijken en het lezen van de website, denkt 'het klinkt allemaal prachtig, maar hoe gaat het nu echt in de praktijk?'
Hieronder treft u een aantal beschrijvingen van opdrachten aan, zoals deze in de praktijk zijn uitgevoerd. Oordeelt u zelf!
Binnen een van mijn opdrachten kom ik tegen wat voor veel scholen herkenbaar is:
Halverwege het schooljaar moeten we uitbreiden met een 3e kleutergroep, maar de vacature voor een nieuwe leerkracht kan niet worden ingevuld. Het is wel mogelijk om een extra fulltime onderwijsassistent aan te trekken.
Wat nu te doen?
Lees het verhaal
En dan sta je opeens weer middenin de hectiek van het dagelijkse basisschoolleven. Dat is wat toch bleef trekken. Veel mensen zullen mij inmiddels kennen als ‘teamleider van de groep interim-directeuren van Melior Interim’. De afgelopen jaren heb ik die rol fulltime uitgevoerd en dat betekende: bespreken van Plannen van Aanpak, Voortgangsrapportages en Plannen van Overdracht.
Lees het verhaal
“We vragen je voor een opdracht als kwartiermaker.” Dit is van oorsprong een militaire term voor troepen die vooruit worden gestuurd om voorbereidingen te treffen, voordat de rest van de militairen bezit neemt van het kamp. Deels lijkt dit op een reguliere interim-opdracht. Bij die opdrachten zorgen we ervoor, dat een ander na ons vertrek de leiding kan overnemen. In dit geval is de klank van het woord kwartiermaker onheilspellender.
Lees het verhaal
De directeur ging met pensioen… Het team vond het heel jammer dat hij wegging, maar wist dat dit moment er aan zou komen.
Lees het verhaal
Vol energie begin ik aan mijn nieuwe opdracht als interim intern begeleider op een basisschool. Tijdens het kennismakingsgesprek heb ik gehoord dat er de afgelopen jaren veel wisselingen zijn geweest in het team. Ook is geconstateerd dat de doorgaande lijn in het onderwijs op deze school niet meer optimaal is.
Lees het verhaal
Elke school waar ik kom brengt een nieuwe uitdaging, waar ik me als interim directeur basisonderwijs elke keer graag in vastbijt. Zo ook op één van mijn opdrachten waar ik de basisschool directeur in eerste instantie zou ondersteunen bij het schrijven van het werkverdelingsplan en de formatie moest regelen.
Lees het verhaal
Een gevarieerde baan waarbij je de leerkracht mag uitdagen om kritisch te kijken naar zijn of haar impact op de leerling, rol in de klas en kwaliteit van lesgeven. Een baan waarin interactie en inhoudelijk gesprek aan de orde van de dag zijn.
Lees het verhaal
In 2020 kreeg ik als interim directeur onderwijs een opdracht van een éénpitter-bestuur. Zoals u weet is dat een bestuur die de verantwoordelijkheid draagt voor het besturen van één school.
Lees het verhaal
Ze zit enkele dagen bij ons op school. De juf geeft begrijpend lezen en ze heeft haar aandacht er volledig bij. De les gaat over metro’s. Er is een metro door een stootblok heen geschoten in Spijkenisse en blijven steken op de staart van een walvis dat daar als kunstwerk staat.
Lees het verhaal
Een van de opdrachten die ik in de afgelopen jaren heb gekregen, was het ondersteunen van een school voor het speciaal voortgezet onderwijs. De school had een herstelopdracht gekregen van de inspectie en ik kreeg de opdracht deze school te ondersteunen.
Lees het verhaal