Praktijkverhalen

We kunnen ons voorstellen dat u, na het bekijken en het lezen van de website, denkt 'het klinkt allemaal prachtig, maar hoe gaat het nu echt in de praktijk?'

Hieronder treft u een aantal beschrijvingen van opdrachten aan, zoals deze in de praktijk zijn uitgevoerd. Oordeelt u zelf!

De kloof overbrugd

Als interim-directeur stond ik voor de uitdaging een school te verbinden waarin uiteenlopende onderwijsvisies leidden tot onduidelijkheid, versnippering en frustraties. In de onderbouw werkte men thematisch en ontwikkelingsgericht; de bovenbouw hield vast aan opbrengst- en handelingsgericht werken.

Om deze kloof te overbruggen, belichtte ik één uitgangspunt die beide visies gemeen hadden: doelmatig werken.

Lees het verhaal

Het team ontdooit…

Sinds een aantal jaren ben ik, als interim directeur van Melior, in het Noorden van het land aan de slag. De werkwijze van Melior onderscheidt zich van andere bureaus. Tijdens mijn inzet voor een bestuur en een school kan ik een beroep doen op de mensen van Melior met alle deskundigheid op onderwijskundig en organisatorisch vlak. Die mogelijkheid is nu en dan heel prettig! Onderstaand praktijkverhaal zal dit onderschrijven.

Lees het verhaal

Draaien!

Draaien als team

Langs de lijn van het voetbalveld roept de coach van mijn zoon: “Draaien!”

Ik snap het niet meteen. Wat bedoelt hij precies? De middenvelder die hij aanspreekt, lijkt het wél te begrijpen. Hij zet een stap opzij, zet zijn lichaam ertussen en weet de draai van zijn tegenstander precies genoeg te ontregelen om de aanval te stoppen. Geen spectaculaire actie, maar een slimme, betekenisvolle beweging. Je moet wel even weten wat je moet doen en wanneer, maar dan lukt het. 

Lees het verhaal

En dan begint ‘de job’ echt!

Natuurlijk is iedere interim-opdracht uniek en specifiek op één school gericht. In mijn loopbaan als interim-directeur ben ik echter ook een aantal overeenkomsten tegengekomen. Hierover kan ik het volgende vertellen.

De opdracht begint meestal eenvoudig: vervang de afwezige directeur en zorg dat de school goed draait. Via luisteren, kijken, analyseren en overleggen ontstaat er vervolgens een Plan van Aanpak.

Lees het verhaal

Ademhalen… En vooruitkijken!

Op een middag vlak voor de zomervakantie kom ik voor het eerst kennismaken met het team. Het team is afwachtend, maar welwillend. Al bijna 20 jaar heeft de school dezelfde directeur, met grotendeels hetzelfde team. Maar de laatste jaren is het gaan schuren. Het team verandert, de populatie verandert, de omgeving is veranderd… De directeur en het team lijken elkaar niet meer te begrijpen.

Lees het verhaal

Anders organiseren… Waarom..? Wat..? Hoe..?

Binnen een van mijn opdrachten kom ik tegen wat voor veel scholen herkenbaar is:

Halverwege het schooljaar moeten we uitbreiden met een 3e kleutergroep, maar de vacature voor een nieuwe leerkracht kan niet worden ingevuld. Het is wel mogelijk om een extra fulltime onderwijsassistent aan te trekken.

Wat nu te doen?

Lees het verhaal

Terug! …… van helemaal niet weggeweest

En dan sta je opeens weer middenin de hectiek van het dagelijkse basisschoolleven. Dat is wat toch bleef trekken. Veel mensen zullen mij inmiddels kennen als ‘teamleider van de groep interim-directeuren van Melior Interim’. De afgelopen jaren heb ik die rol fulltime uitgevoerd en dat betekende: bespreken van Plannen van Aanpak, Voortgangsrapportages en Plannen van Overdracht.

Lees het verhaal

Voor mij met stip het leukste vak wat er is!

Een gevarieerde baan waarbij je de leerkracht mag uitdagen om kritisch te kijken naar zijn of haar impact op de leerling, rol in de klas en kwaliteit van lesgeven. Een baan waarin interactie en inhoudelijk gesprek aan de orde van de dag zijn.

Lees het verhaal