Ze zit enkele dagen bij ons op school. De juf geeft begrijpend lezen en ze heeft haar aandacht er volledig bij. De les gaat over metro’s. Er is een metro door een stootblok heen geschoten in Spijkenisse en blijven steken op de staart van een walvis dat daar als kunstwerk staat.
Juf laat er een filmpje van zien en deelt een werkblad uit. Dit klinkt als de dagelijkse praktijk die ik als schoolleider primair onderwijs regelmatig tegenkom tijdens klasbezoeken. Maar dit meisje heet Delina, ze is 16 jaar oud, komt uit Oost Afrika en woont bij haar broer en schoonzus op een AZC. Ze heeft haar beide ouders verloren en spreekt geen woord Nederlands. Het is onduidelijk hoeveel en welk onderwijs ze heeft gevolgd, duidelijk is wel dat ze een verstandelijke beperking heeft.
Schoolleider primair onderwijs
Deze situatie doet zich namelijk voor op een school voor voortgezet special onderwijs. De school biedt onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen. Ik ben er interim teamleider onderwijs. Na ruim 15 jaar ervaring als schoolleider primair onderwijs ben ik in de interim wereld gestapt. Met de hoop om op allerlei plekken terecht te komen waar vakmensen het ambacht onderwijs bedrijven. Ik mag een periode dit team aansturen, met hen meelopen en samen werken aan doordacht en goed onderwijs voor een bijzondere doelgroep. Dit moet een plek zijn waar het zo veilig en vertrouwd is dat elke jongere zich gezien weet en tegelijk een plek die hen zo uitdaagt en ontwikkelt dat ze in de maatschappij overeind blijven.
Delina heeft een grote lach op haar gezicht, ze heeft voortdurend aandacht voor de juf en herhaalt wat de juf zegt: Metro…Metro. Ze kan niet lezen, maar zoekt het woord Metro op in de tekst en onderstreept die. De juf knikt, lacht haar toe, vormt het woord met haar mond, handen en mimiek. Ik zie een juf die vanuit bevlogenheid en liefde dit meisje echt ziet en vanuit haar deskundigheid met hele kleine stapjes grootse dingen weet te bereiken. Wat een voorrecht om dit als interim teamleider onderwijs mee te mogen maken en mijn ervaring, kennis en deskundigheid te mogen inzetten voor dit team en deze jongeren. Waar iedereen; leerkracht, jongere, conciërge, interim, met zijn of haar eigen beperkingen een plek inneemt in de maatschappij. En wie of wat bepaalt trouwens of iets beperkend is in die zeer moeilijk lerende maatschappij?