Vol energie begin ik aan mijn nieuwe opdracht als interim intern begeleider op een basisschool. Tijdens het kennismakingsgesprek heb ik gehoord dat er de afgelopen jaren veel wisselingen zijn geweest in het team. Ook is geconstateerd dat de doorgaande lijn in het onderwijs op deze school niet meer optimaal is.
De opbrengsten van de school blijven achter en dat is te zien in de laatste twee eindtoetsen. Ik ben benieuwd wat ik ga aantreffen als ik met het team in gesprek ga en lessen ga observeren. Tijdens mijn eerste weken van aanwezigheid op de school start ik altijd met observaties in de groepen, gesprekken met alle leerkrachten en het inlezen in documenten. Ik probeer, net als wanneer ik de opbrengsten na een toetsronde analyseer en duid, ook de informatie uit de gesprekken en de groepsobservaties te analyseren en te duiden. Dat geeft mij als interim intern begeleider heel snel inzicht in de school.
Interim intern begeleider
Uit de gesprekken met de leerkrachten begrijp ik dat zij graag willen weten of het onderwijsaanbod dat zij geven wel voldoende passend is bij hun leerlingen. Ik vul daarom voor deze school het onderwijsdashboard in dat door Melior Advies ontwikkeld is. Dit dashboard geeft inzichten in de resultaten van de eindtoets en helpt de school om het onderwijsaanbod passend te maken. Met het team bespreek ik de uitkomsten van het dashboard tijdens de studiedag. Als interim IB-er kijk ik met een frisse blik naar de school en help ik de leerkrachten door prikkelende vragen te stellen. Het dashboard laat zien dat leerlingen die uitstromen naar een TL , Havo of VWO de gestelde doelen voor taal niet beheersen. De leerkrachten waarderen de nieuwe manier van kijken, het geeft andere inzichten. We bespreken de kansen en mogelijkheden, maar ook de puzzels. Uiteindelijk bepalen we met elkaar hoe wij het onderwijsaanbod de komende periode in de groepen gaan vormgeven.
In deze situatie constateren wij met elkaar dat de methodes voor rekenen en taal gericht zijn op de gemiddelde leerling. Dat betekent voor deze school dat deze methodes niet leidend kunnen zijn. In een open gesprek delen de leerkrachten met elkaar hun ideeën. Hoe gaan we er met elkaar voor zorgen dat de doelen voor rekenen en taal wel behaald worden door onze leerlingen? Wat vraagt dat van ons als team? Vervolgens plannen we de observatiebezoeken die ik als IB-er, gericht op deze verbeteringen en onze afspraken hierover, na een paar weken in de groep kom brengen. Ook organiseren we dat leerkrachten bij elkaar gaan observeren. Tijdens de volgende teamvergaderingen delen leerkrachten hun successen en hun vragen, wat mooie gesprekken oplevert. Op deze manier borgen we met elkaar de nieuwe manier van kijken naar opbrengsten. Het zorgt ook voor een doorgaande lijn in de school dat vind ik als interim intern begeleider belangrijk, want dat zorgt voor blijvend resultaat.
Renneke Florijn