Hoe houden we de tent overend?

Dit is een foto van mijn voortent, gemaakt op 1 april. Het was voor mij zeker geen grappige dag, want deze voortent had ik nog maar 1 seizoen gebruikt en de week ervoor bij stralend mooi weer opgebouwd. En nu, na een forse sneeuwbui in de nacht ervoor, was dit het resultaat: een compleet ingestorte tent met gaten in het dak en een gebroken en verbogen frame.

Hoewel dit echt een ‘persoonlijke ramp’ betreft, is het voor mij ook wel metaforisch voor het onderwijs. Op mijn tent was, van buitenaf en niet door mij te beïnvloeden, zoveel sneeuw komen te liggen, dat het frame en het doek het niet meer hield.

Mij bekruipt met enige regelmaat het gevoel dat er binnen ons onderwijs ook sprake is van instortingsgevaar. Krijgen we als school/bestuur ook niet van alles (teveel) op ons bordje (dak) waar men van vindt dat wij dat wel moeten kunnen realiseren (dragen)? Inhoudelijk kunnen we ons dat bij bepaalde zaken ook heel goed voorstellen en is er ook zeker de intentie. Denk bijvoorbeeld aan de actuele inspanning die er geleverd wordt om Oekraïense kinderen op te vangen en onderwijs te bieden.

Maar is onze organisatie (het frame) wel sterk genoeg c.q. goed genoeg ingericht om de uitdagingen van vandaag en morgen ook te kunnen oppakken/realiseren? Ik denk na deze sneeuwramp na of ik bij mijn volgende tent niet een ander sterker frame moet aanschaffen, want ik kan toch niet bij elke sneeuwverwachting ter plekke paraat staan.

Al langere tijd is een andere organisatievorm (het frame) onderwerp van gesprek bij besturen en scholen. Toch blijkt het heel lastig om de juiste vorm te vinden en te implementeren. Hier hebben we binnen Melior Interim ook ons hoofd over gebogen. Wat dat heeft opgeleverd, leest u in deze nieuwsbrief.