Als interim-directeur stond ik voor de uitdaging een school te verbinden waarin uiteenlopende onderwijsvisies leidden tot onduidelijkheid, versnippering en frustraties. In de onderbouw werkte men thematisch en ontwikkelingsgericht; de bovenbouw hield vast aan opbrengst- en handelingsgericht werken.
Om deze kloof te overbruggen, belichtte ik één uitgangspunt die beide visies gemeen hadden: doelmatig werken.
Een concrete casus betrof de taalgroep (ontwikkelingsgericht) en de groep burgerschap (resultaatgericht). Met de inzet van de Datateammethode leerden zij gezamenlijk analyseren en een hypothese formuleren. Zij concludeerden dat het ontbreken van doelmatig zaakvakkenonderwijs de kennisontwikkeling belemmerde. Na afstemming met het team leidde dit tot het besluit eerst de schooldoelen voor burgerschap, zaakvakken, rekenen en taal gezamenlijk aan te scherpen. Hierbij bleef ruimte voor de ambitie van het team om een aansprekend taalaanbod te willen realiseren, doch binnen hun draagkracht. Er is een scholingstraject gestart waarin het hele team een gezamenlijke kennisbasis heeft opgedaan van succesvolle onderwijspraktijken. Deze kennis werd gepresenteerd als bouwstenen, vergelijkbaar met LEGO, geïnventariseerd vanuit onderwijs- en gedragswetenschappen, los van persoonlijke visies. Een waardevolle bijvangst was dat bestaand beleid opnieuw werd onderzocht en alsnog in de klassenpraktijk werd geïntegreerd.
Door deze aanpak werd niet alleen de samenwerking versterkt, maar ontstond er ook een gezamenlijke focus op de kern: evidence informed onderwijs, waarin fouten maken mocht en waarbij het team leerde vanuit vertrouwen en gezamenlijke doelen.
Melleq Verkooijen