En dan begint ‘de job’ echt!

Natuurlijk is iedere interim-opdracht uniek en specifiek op één school gericht. In mijn loopbaan als interim-directeur ben ik echter ook een aantal overeenkomsten tegengekomen. Hierover kan ik het volgende vertellen.

De opdracht begint meestal eenvoudig: vervang de afwezige directeur en zorg dat de school goed draait. Via luisteren, kijken, analyseren en overleggen ontstaat er vervolgens een Plan van Aanpak.

En dan begint de job pas echt…

Maar dan begint de job pas echt! Wat ben ik zoal op mijn pad tegengekomen?

Onderstroom in een team, een gepasseerde MR, informeel leiderschap, eilandjescultuur, inefficiënte onderwijstijd, gebrekkige huisvesting, herinrichting van het schoolgebouw, klachten van ouders, een audit, een inspectiebezoek, een nieuw schoolplan maken, disfunctionerende teamleden, langdurig verzuim met bijbehorend casemanagement, advies over het profiel van een nieuwe directeur. En daarbij de jaarcyclus van de dagelijkse schoolorganisatie die gewoon doorgaat.

Mijn kracht ligt in het analyseren en (her)structureren van processen met alle respect voor wat goed loopt. Ordening schept duidelijkheid, voor het team en voor mezelf in rollen, taken en verantwoordelijkheden, overlegstructuren en werkprocessen.
Ik werk aan verbinding binnen een team, met als basis een vertrouwen in elkaar en dezelfde taal die door iedereen (na scholing en oefening) wordt gesproken. Ik zorg dat de neuzen dezelfde kant op staan, schets kaders, stimuleer kartrekkers en coach achterblijvers. En steeds weer zorg ik voor de focus: doen we de goede dingen en doen we ze goed?

Daarbij heb ik korte lijntjes met mijn opdrachtgever en sluit ik aan bij het beleid dat het bestuur uitzet.

Wat is het dan prachtig om te zien als er binnen de school weer nieuwe energie ontstaat, dat de school zich ontwikkelt naar een hoger niveau en het team er plezier in heeft samen goed onderwijs te geven. En natuurlijk blije leerlingen die graag naar school gaan en vol vertrouwen de wereld in gaan om daaraan een waardevolle bijdrage te leveren. Want dat is waarom ik in het onderwijs werk.

Tenslotte zie ik het als een mooi compliment als er aan mij wordt gevraagd te blijven, maar ik draag het stokje vol vertrouwen weer over en zie dan uit naar een nieuwe uitdaging!

Brenda Dik