Kees van Garderen

Interim-directeur

kvangarderen@meliorinterim.nl
06-13620679

Onderwijs is mijn passie en kinderen tot hun recht laten komen is mijn missie!
Dat is kortgezegd waarom ik nog steeds met veel plezier in het onderwijs werkzaam ben.

Hoe doe ik dat? Vanuit een onderzoekende houding zoek ik steeds naar de juiste ingang om de gewenste ontwikkeling in gang te zetten. Hierbij maak ik gebruik van mijn kernkwaliteiten leergierigheid en onbevangenheid. Mijn supervisie en coaching vaardigheden komen me hierbij goed van pas. Daarnaast heb ik – ook in mijn nevenfuncties – veel ervaring opgedaan in het voeren van de constructieve dialoog, ook als het spannend wordt. Als ‘critical friend’ heb ik geleerd om ‘de ander tevoorschijn te luisteren’.

Mijn analytische vermogens zet ik in bij complexe vraagstukken, die ik als een uitdaging beschouw. In mijn masteropleiding heb ik geleerd om nieuwsgierigheid en kritisch denken aan te moedigen. Gedeelde waarden gebruik ik als leidraad voor beslissingen en acties. Door mijn focus op ontwikkeling en leren zie ik soms kansen waar anderen dat niet zien.

Naast mijn leergierigheid en onbevangenheid dragen mijn kernkwaliteiten relativeringsvermogen en volhouden bij aan het realiseren van een duurzame verandering. Daarbij zijn humor en ontspanning voor mij onmisbare ingrediënten.

Als interim-directeur stimuleer ik samenwerken en ga ik op doortastende wijze te werk. Dat past bij mijn leiderschapspraktijk die zich kenmerkt door de drieslag verbinden, afstemmen en begrenzen. Deze drieslag helpt me om geïnspireerd samen te ontwikkelen. Als schoolleider ben ik namelijk voortdurend op zoek naar mogelijkheden om met collega’s het onderwijs goed af te stemmen op de behoeften van kinderen. Om daarmee maximale ontwikkeling te realiseren. Het is mijn stellige overtuiging dat de professionals in het primaire proces het verschil maken voor het leren en ontwikkelen van de kinderen. Om collega’s te faciliteren en te ondersteunen bij de uitvoering van hun taak, is het van belang om heldere kaders te scheppen, maar ook doelgerichte, planmatige en met elkaar samenhangende werkwijzen af te spreken. Alleen dan kunnen we leren van elkaar en geven we ruimte aan de autonomie van de professional.

Zoals gezegd is het mijn persoonlijke missie om de ander tot zijn recht te laten komen. Zodat talenten zichtbaar worden. Daarmee is ook het motto van Melior Interim mij op het lijf geschreven: gewoon zorgen voor blijvend beter onderwijs!