Een van de opdrachten die ik in de afgelopen jaren heb gekregen, was het ondersteunen van een school voor het speciaal voortgezet onderwijs. De school had een herstelopdracht gekregen van de inspectie en ik kreeg de opdracht deze school te ondersteunen.
Bij aanvang van mijn opdracht trof ik een onveilige situatie aan met betrekking tot het gedrag van leerlingen, het managementteam stond niet op één lijn en de communicatie tussen het team en het management verliep moeizaam. Tegelijkertijd constateerden wij met elkaar dat het onderwijs niet aansloot bij de onderwijsbehoefte van de leerlingen.
Vanaf de start van mijn opdracht heb ik gewerkt aan duidelijke regels en kaders voor leerlingen en het werven van onder andere een nieuwe intern begeleider en stagecoördinator. Dit gaf rust in alle lagen.
Belangrijke en teambreed gedragen interventies bij deze opdracht zijn geweest:
· nieuwe afspraken met betrekking tot veiligheid
· verbeterplan gericht op onderwijsinhoud en schoolorganisatie
· betere analyse van de resultaten van de leerlingen
· verantwoorden van keuzes met betrekking tot leerstofaanbod
De inspectie heeft, na het herstelonderzoek, de school een positieve beoordeling gegeven. De intentie van de school om in het nieuwe schooljaar het onderwijs anders te organiseren en meer te richten op de onderwijs- en uitstroombehoefte van de leerlingen heeft deze beoordeling positief beïnvloed. De (hernieuwde) inzet en passie bij alle medewerkers zijn van onschatbare waarde in de uitvoering van de opdracht