Als we op een school komen, zijn we vanaf dag één verantwoordelijk voor alle lopende zaken. We beginnen met een analyse en brengen de zwakke en sterke punten van de school in kaart.
Ook op de school uit dit verhaal ben ik daar mee begonnen. Dit heb ik in de breedste zin van het woord gedaan: organisatie, team-ontwikkeling, resultaten, sfeer, ouderbetrokkenheid. Daarna heb ik een voorstel voor verbetering gedaan.
In dit geval constateerde ik dat er wel heel veel werd gedaan op school. Allerlei onderwijs– en minder onderwijsgerelateerde zaken vroegen de aandacht, waardoor het team onder druk kwam te staan. Ik adviseerde om focus aan te brengen. We hebben de taken gereduceerd. Er lagen ook kansen. De leerkrachten hadden weinig gevoel van eigenaarschap, dat hebben we meer gestimuleerd.
De bestuurder, waar deze school onder valt, geeft aan dat de interim-directeuren van Melior Interim een schat aan ervaring meenemen. ‘Zij kunnen heel snel de vinger op de zere plek leggen. Daar kunnen wij als bestuur van leren.’ De bestuurder vraagt met regelmaat aan Melior Interim om hun kennis breder in onze organisatie te delen. Want, waar de gemiddelde onderwijsmedewerker stopt, gaat de interim-directeur een paar stappen verder. Ze zijn ook niet bang om ‘heilige huisjes’ omver te schoppen.
Het is fijn als het personeel tevreden is, maar belangrijker is het dat de opdrachtgever tevreden is . . . en dat was hij!
Sjaak Verbree. Interim-directeur Melior Interim
Evaluatie
Aan het eind van de interim opdracht heb ik een peiling onder het team gehouden. Dit gaf een positief beeld: een ruime 8.
Reactie bestuurder: ‘Sjaak geeft een scherpe analyse en neemt adequate stappen om de kwaliteit en cultuur gelijk te houden of te verbeteren. In combinatie met zijn zelfstandige manier van werken, geeft dat genoeg reden om heel tevreden te zijn.’