Elke school waar ik kom brengt een nieuwe uitdaging, waar ik me als interim directeur basisonderwijs elke keer graag in vastbijt. Zo ook op één van mijn opdrachten waar ik de basisschool directeur in eerste instantie zou ondersteunen bij het schrijven van het werkverdelingsplan en de formatie moest regelen.
Normaal gesproken ben je daar ongeveer een half jaar mee bezig. Dit moest in 2,5 week! Een echte uitdaging. Mijn lijfspreuk waar ik ook echt in geloof (‘Alleen ben je sneller maar samen kom je verder’) was hier bij beide aspecten aan de orde. In 2,5 week de formatie afronden móet in overleg met de teamleden, maar knopen doorhakken doe ik dan toch alleen, omdat er weinig tijd was. In korte tijd heb ik veel gesprekken gevoerd als interim directeur basisonderwijs van de school. En dat resulteerde in een formatieplaatje waar alle teamleden zich in konden vinden! Er waren ook veel vragen en onduidelijkheden over het werkverdelingsplan. Die kon ik bij allen ook wegnemen. Aan het einde van het schooljaar heeft de zittende basisschool directeur afscheid genomen en heeft het bestuur gevraagd of ik na de zomervakantie zijn taken als directeur primair onderwijs wil waarnemen. De specifieke opdracht was om een analyse van de school te maken en deze te presenteren aan de bestuurder en het team.
Nieuwe directeur basisschool
Na de zomervakantie ben ik met deze analyse-opdracht begonnen om zo snel mogelijk een advies uit te brengen aan de bestuurder. De bestuurder wilde namelijk deze informatie gebruiken bij de benoeming van de nieuwe directeur basisschool. Het was niet de bedoeling om nieuwe trajecten en plannen te introduceren maar wel om de dagelijkse gang van zaken te coördineren. De analyse die ik na een paar weken aan alle betrokkenen heb gepresenteerd was scherp, maar met respect naar de mens. De uitleg, die ik hierbij gaf, was onder andere gebaseerd op de inzichten van Tuckman en Lingsma over de verschillende fasen van Teamontwikkeling en de beschrijving van de periode waar ze uit kwamen. Het team herkende zich direct in de analyse en dit leverde hen een goede beginsituatie op. De volgende stap in het interim proces was om de vacature ‘directeur basisschool’ uit te zetten. De bestuurder heeft mij gevraagd om ook dit proces te begeleiden. Er was een interne kandidaat binnen de stichting, maar deze moest natuurlijk wel passen binnen de school. In een intensief traject met de MR en de teamleden is een profiel opgesteld en is een traject doorlopen wat resulteerde in een gesprek met de beoogde kandidaat. De voltallige MR, de bestuurder, directeur Kwaliteit, ik als interim directeur basisonderwijs en mijn teamleider van Melior Interim hebben een presentatie gekregen van de kandidaat, die daarna in twee gespreksrondes met het team en de ouders in gesprek is gegaan. Diezelfde avond was er sprake van een match.
Het bestuur heeft mij de gelegenheid gegeven om nog een aantal maanden de rust terug te brengen in de school, zodat de nieuwe directeur kon starten in een school die klaar was voor de toekomst. In de laatste weken van mijn interim periode heb ik met de directeur de financiën, het personeelsbeleid, de formatie en de onderwijskundige plannen doorgenomen en goed aan kunnen geven waar het team staat en wat er nog nodig is voor de korte en langere termijn. Hiermee heeft de nieuwe directeur basisschool voldoende handvatten gekregen om met de school een langere tijd aan de slag te gaan. Het team heeft de afgelopen periode als zeer prettig ervaren. Vooral het vertrouwen wat er over en weer was heeft ervoor gezorgd dat er in zeer korte tijd een grote ommezwaai is gemaakt. Van een team dat zich had teruggetrokken in de eigen groep en sterk op zichzelf was gericht, naar een team dat heel graag samen de schouders eronder wil zetten en wil bouwen aan een sterke en unieke school. Daar waar de MR zich in eerste instantie kritisch uitte over de school, was de laatste MR vergadering een opeenstapeling van complimenten voor de school. Dit is een interim opdracht waar ik met een goed gevoel op terugkijk.